Jak zarządzać czasem?

0
2365
Jak zarządzać czasem

Efektywne zarządzanie czasem pozwala znacznie lepiej cieszyć się życiem- masz możliwość zrobić o wiele więcej każdego dnia i jeszcze znaleźć chwilę na odpoczynek. W dzisiejszym świecie ludzie wydają się być ciągle zabiegani, zestresowani i przytłoczeni obowiązkami. Nie musisz tak żyć! Czasu wystarczy na wszystko, jeśli tylko właściwie rozplanujesz wszystkie zajęcia. Polecamy również poniższy zestaw porad:

 

  1. Wypisanie sobie rzeczy, które chcesz zrobić, praktycznie zawsze działa. Podczas tworzenia listy nie musisz pilnować kolejności poszczególnych obowiązków.

 

  1. Dysponując już gotową listą czynności do wykonania, zajmij się przydzieleniem im miejsca w czasie. Z tego względu dobrze jest pracować na komputerze, co zapewni większą kontrolę nad poszczególnymi punktami. Stwórz sobie podział pod względem priorytetów, uwzględniając na przykład cztery różne grupy:

– Grupa 1, czynności pilne: mam je wykonać dzisiaj, najpóźniej jutro

– Grupa 2, czynności mniej pilne: wykonam je w ciągu najbliższego tygodnia

– Grupa 3, czynności zaplanowane w najbliższym czasie: mam na nie miesiąc

– Grupa 4, czynności o najniższym priorytecie: chcę je wykonać w ciągu bieżącego roku.

Niezależnie od tego, jak nazwiesz grupy, czas w nich określony powinien być mniej więcej właśnie taki jak na przykładzie. Dzięki temu zyskasz klarowny podział i odpowiednio zaplanujesz możliwą realizację zadań.

 

  1. Czynności, które zostały zaplanowane na miesiąc lub na rok od momentu sporządzania listy, prędzej czy później staną się zadaniami na jutro. Nie dopuść do tego. Po realizacji bieżących rzeczy poświęć chwilę na te z dłuższym terminem ważności. Zapisz swoje postępy. W ten sposób nie zostaniesz z żadną czynnością na ostatnią chwilę.

 

  1. Gdy coś robisz, staraj się zaczynać i kończyć, nie przesuwać niczego oraz nie odkładać na później. Nie rób kilku rzeczy na raz. Zakończone zadanie możesz „odfajkować” i już więcej o nim nie myśleć. Odpocznij chwilę i zajmij się następnym.

 

  1. Po wykonaniu codziennych zadań przesuń uwagę na tygodniowe, dopiero później na te o niższym priorytecie.

 

  1. Pilnuj chronologii zadań. Najlepiej uszereguj punkty na liście tak, by wymagana realizacja poszczególnych czynności następowała po sobie w czasie.

Jak zarządzać czasem

  1. Sprawdź, w jakiej porze dnia jesteś najbardziej produktywny, i w miarę możliwości właśnie wtedy realizuj zadania z listy. Porę, w której odczuwasz senność, wykorzystaj na drzemkę lub relaks.

 

  1. Zanim zajmiesz się dowolnym zadaniem z listy, oceń, ile mniej więcej potrzebujesz na nie czasu. Wyznacz dokładny termin realizacji i dołóż starań, by go dotrzymać. To może być trudne, ale każde dotrzymanie terminu będzie twoim małym zwycięstwem. Możesz oczywiście kończyć szybciej niż zakładać, co dostarczy ci motywacji.

 

  1. Nawet w sytuacji, gdy masz przed sobą kilka czy kilkanaście zadań do realizacji na „już”, nie pracuj bez przerwy. Zaplanuj krótkie przerwy pomiędzy czynnościami (np. 10 minut) przeznaczone na ćwiczenia, wyjście na zewnątrz, krótki spacer.

 

  1. Pamiętaj o skreślaniu lub usuwaniu zrealizowanych zadań z twojego spisu. Skracająca się lista podziała na ciebie bardzo motywująco.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here