Na pewno przyjemniejszą czynnością od zwalniania jest zatrudnianie, aczkolwiek obie wymagają podjęcia właściwej decyzji. Jeśli stajesz przed koniecznością rozwiązania umowy z pracownikiem, wykorzystaj nasze porady – być może dzięki nim uda ci się łatwiej przez to przejść.
1.
Zwolnienie pracownika to pewna ostateczność. Z reguły decyzja nie jest przyjemna dla żadnej ze stron, bo pracownik w ten sposób traci źródło zarobku, stabilną pracę, możliwości rozwoju, a firma często musi szukać kogoś nowego i do tego ponosić spore koszty. Wiąże się to z silnymi emocjami – czasami osoba zwalniana reaguje żalem, gniewem, czuje się skrzywdzona i niepotrzebna. Podjęcie decyzji o zwolnieniu kogoś powinno być ostatecznością, ponieważ jeśli wcześniej jest możliwość zapobiegania takim krokom, należy ją bezwzględnie wykorzystać. Nawet spory nakład kosztów często okazuje się lepszy od np. redukcji etatów (na dłuższą metę).
2.
Zaproś osobę, którą musisz zwolnić, do siebie na osobistą rozmowę. Najlepiej, żeby nie było przy tym świadków, chyba że spodziewasz się niezbyt sympatycznej reakcji (wtedy możesz rozwiązać umowę w obecności kogoś trzeciego). Nie przekazuj obowiązku zwolnienia kogoś innemu pracownikowi, na przykład swojemu zastępcy. Nie zwalniaj nikogo w miejscu publicznym, na oczach wielu innych osób, na przykład w biurze lub na korytarzu.
3.
Podczas rozmowy ze zwalnianą osobą zachowaj pełen profesjonalizm. Przekaż jej, dlaczego podjąłeś taką i taką decyzję, wyjaśnij przyczyny, które tobą kierowały (np. dobro firmy), używaj solidnych i rzeczowych argumentów. Jeśli masz jakieś dowody potwierdzające to co mówisz, użyj ich. W dobrym tonie jest zachować się „po ludzku” i nie pomijać pewnych emocji albo stwierdzeń utwierdzających kogoś w przekonaniu, że mimo zwolnienia jest wartościową osobą i na pewno sporo jeszcze przed nim. Nie dopuść jednak do zbyt łzawego tonu i nie reaguj na różnego rodzaju szantaże emocjonalne. Dobre umotywowanie powodu zwolnienia powinno wystarczyć na wypadek, gdyby zwolniona osoba chciała się odwołać od tego w odpowiednim sądzie.
4.
Przekaż zwolnionemu pracownikowi wszelkie informacje na temat ewentualnego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop lub należnej mu odprawy. Zadbaj o przekazanie mu wszystkich niezbędnych dokumentów. Jeśli uważasz, że jako specjalista sprawdzał się doskonale na swoim stanowisku, być może zarekomenduj go do pracy gdzie indziej lub wystaw referencje.
5.
Odpowiadaj rzeczowo i zdecydowanie na wszystkie pytania pracownika. Często osoby zwolnione są mocno niezadowolone z tego obrotu sprawy, próbują się kłócić lub powoływać się w gniewie na jakieś prawa, które rzekomo pogwałciłeś. Nie reaguj na to w sposób emocjonalny. Wszelkie wątpliwości możesz rozwiać, tłumacząc spokojnym głosem poruszane przez pracownika kwestie. Przydadzą się również dokumenty, z których będzie wynikało np. że osiągnięcia firmy w danym aspekcie znacznie spadły i istnienie danego stanowiska nie jest już opłacalne. Jeśli zwalniasz pracownika z jego ewidentnej winy, staraj się nie obrażać go jako osoby, opiniuj co najwyżej to, co zrobił.