Dystrybucja należy do jednej z czterech składowych marketingu mix. Wiele osób na co dzień zajmujących się marketingiem twierdzi, że dystrybucja jest najważniejsza z punktu widzenia producentów, ponieważ dzięki niej mogą oni dotrzeć z danym produktem do określonej grupy docelowej. Oferowanie produktów wyłącznie u producenta sprawdza się w niewielu przypadkach. Znacznie częściej mamy do czynienia z różnorodnymi kanałami dystrybucji. Czym one są? Otóż kanały dystrybucji są pewnego rodzaju grupami współzależnych od siebie organizacji, uczestniczących w procesie udostępniania klientom możliwości użytkowania lub konsumpcji towaru bądź usługi. W skład każdego kanału dystrybucji wchodzi niewątpliwie producent i odbiorca, ale pomiędzy tymi dwoma podmiotami może istnieć szereg różnego rodzaju pośredników, do których zalicza się agent, broker, hurtownia, sklep detaliczny i inne. Mamy kilka rodzajów kanałów. Pierwszy, najbardziej podstawowy kanał składa się tylko z producenta i odbiorcy, dlatego nazywany jest kanałem zero szczeblowym, bądź też bezpośrednim kanałem marketingowym. Producent sprzedaje produkowane dobro bezpośrednio klientowi końcowemu. Takie kanały wykorzystywane są przy okazji sprzedaży wysyłkowej, telemarketingu, sprzedaży telewizyjnej, czy też sprzedaży w sieci internetowej. Jedną z najbardziej znanych firm stosujących kanał bezpośredni dystrybucji jest firma kosmetyczna Avon, choć coraz częściej specjaliści dopatrują się w niej pośredników. Trzeba też powiedzieć, że Avon posiada swoje hurtownie. Hurtownia Avon jednak jest jednak raczej formą magazynu, niż pośrednika, ponieważ nie sprzedaje ona produktów na zewnątrz rynku. Drugim typem kanałów, są kanały pośrednie, posiadające określoną ilość szczebli, dlatego też można w ich obrębie mówić o kanałach jednoszczeblowych, dwuszczeblowych, czy trójszczeblowych itp. Kanały te zwykle obejmują takie ogniwa jak: detalista, hurtownia, drobny pośrednik, broker i agent. Towar przechodzący kolejne ogniwa dystrybucji w końcu i tak trafia w ręce docelowego odbiorcy.