Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?

0
1772
Stres w pracy

Z badań jasno wynika, że choć na świecie panuje moda na work-life balance, Polacy są coraz bardziej przepracowani i przemęczeni. Stres w pracy towarzyszy wielu z nas, stając się nierzadko emocją, towarzyszącą nam niemal bez przerwy. Zadbaj o siebie i dowiedz się, jak sobie skutecznie radzić ze stresem! 

Skąd to się bierze, czyli przyczyny stresu w pracy

Niezależnie od tego, jaki zawód wykonujesz, codziennie czekają Cię nowe wyzwania. Stawienie im czoła i pokonywanie trudności niewątpliwie przynosi satysfakcję, ale kosztem osiągnięcia celu, często bywa stres. Nadmierna liczba obowiązków zawodowych, kolejne, niecierpiące zwłoki punkty planu, rutynowe prace, przeplatające się z zupełnie nowymi zagadnieniami, mogą prowadzić nie tylko do wypalenia zawodowego, ale także do nerwic czy depresji. Stres może być wywołany także zjawiskiem przeciwnym, czyli rutyną i pracą poniżej możliwości. Skutkuje to brakiem motywacji oraz satysfakcji z wykonywanych działań – a w ostatecznym rozrachunku – często rodzi frustrację. Podobnie, negatywne skutki może mieć napięta atmosfera w miejscu pracy, złe relacje między pracownikami, nieustanna rywalizacja i brak wzajemnego wsparcia i pomocy. Złe relacje w  pracy mogą powodować stres i negatywnie wpływać na wykonywane zadania, szczególnie gdy od osób, które nie są sobie przyjazne, wymagana jest współpraca na polu zawodowym. Ważnym elementem są jednak nie tylko ludzie, ale również ogólne warunki pracy –choćby nieodpowiednia temperatura w miejscu pracy czy duży hałas, także mogą być przyczyną stresu.

Stres w miejscu pracy – czym się objawia i czym skutkuje?

Pod wpływem emocji, ciało inaczej reaguje na bodźce i radzi sobie z nietypowymi zawodowymi sytuacjami. Krótkotrwały stres może oczywiście mieć pozytywny charakter, mobilizować do działania i wzmagać efektywność pracownika. Działa wtedy jak zastrzyk energii, pobudzając do działania. Jeśli jednak stres jest długotrwały, jego objawy będą miały odmienne skutki. Ludzie zestresowani mają niższą odporność, cierpią na bóle mięśniowe, bóle kręgosłupa. Nierzadko pojawiają się u nich zaburzenia snu, choroby układu pokarmowego czy nadciśnienie, a w niektórych przypadkach stres prowadzi nawet do udarów czy zawałów, częściej pojawiają się również nerwice lub depresje. Warto mieć na uwadze, że zdenerwowanie powoduje również mniejszą uważność, ograniczoną efektywność i większą liczbę niezamierzonych pomyłek. Stres jednej osoby udziela się innym – współpracownikom, klientom, ale także rodzinie i najbliższym zestresowanego pracownika. Gdy się pojawia, łatwiej o konflikty i nieporozumienia.

Stres – jak sobie z nim radzić? Profesjonalnie!

Kiedy stres w pracy jest długotrwały, a danej osobie brakuje zasobów, kompetencji i wsparcia z zewnątrz, może on wpływać na efektywność wykonywanych działań. Mając na uwadze zarówno dobro firmy, jak i zdrowie pracownika, należy odpowiednio zarządzać takimi odczuciami i zniwelować stres. Jak sobie z nim poradzić, skoro każdy człowiek w zależności od sytuacji może reagować na niego zupełnie inaczej? Odpowiedź na to pytanie jest zawarta w pytaniu – indywidualnie! Jedni skupiają się na konkretnym zadaniu, inni na towarzyszących im emocjach, a są także osoby, które wybierają unikanie źródła problemu. Warto odnaleźć najbardziej skuteczny dla siebie (czy też, będąc pracodawcą, dla danego pracownika) sposób. Rozładowanie stresu jest możliwe np. poprzez wyrażenie swoich emocji, wysiłek fizyczny lub odpowiednie techniki relaksacji. Aby skutecznie poradzić sobie z negatywnymi odczuciami i odpowiednio zarządzać stresem w pracy, powstały również specjalistyczne kursy,  np. https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/zarzadzanie-stresem,236/, które z pomocą profesjonalistów pozwalają poradzić sobie z wyzwaniami w pracy. Dzięki takiemu naukowemu podejściu do sprawy stresu w pracy uczestnicy zajęć zdobywają profesjonalne narzędzia, które pozwolą na poznanie sposobów minimalizowania skutków stresu i pogłębienie umiejętności zapobiegania stresowi w pracy i poza nią.

Zmień stres w pracy na pozytywną mobilizację!

Na co dzień warto stosować także proste zasady, które ułatwią radzenie sobie ze stresem. Ustalenie priorytetu dla kolejnych zadań w planie dnia pozwoli skupić się na tym, co najważniejsze. Jednocześnie należy pamiętać o asertywności w przyjmowaniu kolejnych obowiązków – nadmiar punktów na liście zadań to prosta do droga do stresu. Niezależnie od okoliczności należy pamiętać także, że ważnym elementem radzenia sobie ze stresem są przerwy. Przemęczony organizm nie działa produktywnie, a badania dowodzą, że brak chwili wytchnienia sprawia, że zadania stają bardziej czasochłonne. Dzięki zachowaniu work-life balance, pracownik będzie bardziej usatysfakcjonowany i jednocześnie bardziej wydajny, a tym samym – cenniejszy dla firmy. Konkluzja jest jedna – warto (dla dobra własnego, ale także otoczenia) pokonać stres w pracy i jak najszybciej znaleźć skuteczny sposób rozprawienia się z nim!

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here