Rola nauczyciela w przedszkolu Montessori

0
1573
Rola nauczyciela w przedszkolu Montessori

Maria Montessori urodziła się w 1870 roku we Włoszech. W szkole osiągała dobre wyniki z przedmiotów ścisłych, szczególnie matematyki i fizyki. Wszystko wskazywało na to, że zacznie studiować inżynierię, co w tamtych czasach było dość odważnym posunięciem. Finalnie zdecydowała się podjąć studia medyczne, które rozpoczęła w 1893 roku.

Metoda Montessori w mieście Poznań przede wszystkim opiera się na wolności ucznia. W porównaniu do tradycyjnego sposobu nauczania, dziecko jest zdecydowanie bardziej decyzyjne, przez co ujawnia swoją tożsamość, rozwija kreatywność i uczy się rozwiązywania problemów. Zadaniem nauczyciela jest stworzenie jak najlepszego, a co za tym idzie, najefektywniejszego środowiska dla rozwoju malucha.

Zadania nauczyciela w przedszkolu Montessori

W tradycyjnym przedszkolu nauczyciel jest w centrum uwagi, wytyczając ścieżkę, którą podążają dzieci. Określa liczbę zadań oraz czas, w trakcie którego podopieczni powinni je zrealizować. Ponadto, nauczyciel ocenia postępy w pracy i w razie potrzeby, koryguje sposób jej wykonywania. Co więcej, program nauczania jest z góry określony i w większości przypadków nie ma od niego żadnych odstępstw.

W tradycyjnym przedszkolu nauczyciele realizują wytyczne bez indywidualnego dopasowania metody i sposobu nauczania do konkretnego dziecka. Wszyscy wykonują te same czynności, bez względu na swoje zainteresowania i predyspozycje.

Zatem jaka jest rola nauczyciela w przedszkolu Montessori w mieście Poznań?

  • W miejscach, w których stosuje się metodę nauczania włoskiej lekarki, w pewnym sensie nauczyciel podąża za dzieckiem. Ten rodzaj nauki opiera się o wiarę w rozwój malucha.
  • Jedną z podstawowych ról nauczyciela jest szczegółowa obserwacja podopiecznych, dzięki której można skutecznie wspierać dziecko w doskonaleniu umiejętności, które samodzielne wybrało.
  • Kolejnym ważnym zadaniem nauczyciela jest planowanie, dzięki któremu można stworzyć inspirujące otoczenie, wzbudzające u dziecka dociekliwość. W takiej sytuacji podopieczni płynnie przechodzą od jednej czynności do drugiej. Jest to jedna z najbardziej efektywnych metod nauczania.
  • Warto wiedzieć, że metoda Montessori w mieście Poznań opiera się również na zadawaniu kreatywnych pytań. W przeciwieństwie do klasycznej metody nauki, nauczyciel nie jest skarbnicą wiedzy, która zna odpowiedzi na wszystkie pytania. W większości przypadków dzieci uczą się samodzielnie lub od innych dzieci. To jedna z podstawowych różnic.

Niejednokrotnie podczas pracy z dziećmi nauczyciel wycofuje się z otoczenia, dzięki czemu maluchy samodzielnie wybierają tempo i rodzaj aktywności. W przedszkolu, w którym wykorzystuje się metodę Montessori, nie ma tradycyjnych zabawek, są za to tak zwane pomoce, z których można skorzystać w praktycznie każdej chwili. Są one tak skonstruowane, że dziecko samodzielnie może ocenić efekty swojej pracy. Jest to niezwykle istotne, ponieważ podopieczny w takich sytuacjach uczy się m.in. krytycznego myślenia.

Metoda Montessori – co jeszcze warto wiedzieć?

Nauczyciele, którzy specjalizują się w metodzie nauczania włoskiej lekarki są przygotowani do prowadzenia zajęć indywidualnych lub w małych grupach. W przeciwieństwie do klasycznego nauczania, nie praktykuje się zajęć z całą klasą. Prowadzone lekcje są krótkie i bardzo merytoryczne, dzięki czemu dzieci mogą samodzielnie kontynuować naukę.

Nauczyciele nie karzą za źle wykonaną pracę, ani nie nagradzają za sukces, dzięki czemu dzieci obdarzają ich pełnym zaufaniem. W takiej atmosferze nauka jest najbardziej efektywna i daje najlepsze rezultaty.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości Dwujęzycznego Prywatnego Przedszkola Montessori Elipsa z Poznania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here