Profesjonalny wygląd czy styl bycia pracownika danej firmy bardzo pozytywnie o niej świadczy. Jednak często o wiele ważniejsze od wymienionych kwestii jest odpowiednie podejście do obowiązków zawodowych, przez co każda osoba może wykazać się nie tylko w oczach innych, ale również w swoich. Możesz je u siebie zaszczepić, wykorzystując szereg naszych porad:
- Dbaj o swój wygląd, istotne jest zwłaszcza zadbanie o higienę, czystą cerę, estetyczną fryzurę, świeży zapach. Nie każdy jest ideałem piękności, ale zadbany wizerunek będzie wystarczającym dowodem profesjonalizmu i wpłynie na to, że klienci będą ci ufać.
- Postaw na uprzejmość – rozmawiaj z każdym grzecznie, uprzejmie, ale stanowczo. Naucz się słuchać, bądź cierpliwy dla każdego rozmówcy. Zadbaj o formuły grzecznościowe. Nie reaguj na zaczepki klientów, jeśli się zdarzą.
- Wykazuj się entuzjastycznym podejściem do swojej pracy. Chętnie zaczynaj nowe projekty, aktywnie uczestnicz w życiu firmy. Nie pozwól, by jakieś osobiste uprzedzenia przeszkadzały ci w podejmowaniu kolejnych wyzwań. Jeśli nawet nie pałasz zbytnią sympatią do współpracowników, wykonuj swoje zadania niezależnie od tego, kto jest twoim partnerem.
- Postaw na optymizm, patrz w przyszłość z nadzieją i nie obawiaj się zmian. Dzięki temu będziesz prezentować się jako osoba zmotywowana, pewna siebie, zarażająca innych właściwą postawą.
- Nie wywyższaj się nad innych i nie płaszcz się przed wyżej postawionymi w zawodowej hierarchii. Najważniejszy jest szacunek – szanuj innych, wtedy oni będą szanowali ciebie. Nie zapomnij też o sobie, siebie również musisz obdarzyć tym uczuciem.
- Postaraj się być osobą wzbudzającą zaufanie. Stale poszerzaj swoją wiedzę i ucz się nowych rzeczy. Nie wstydź się błędów i umiej się do nich przyznawać. Okazuj zainteresowanie problemom współpracowników i klientów. Nikogo nie zbywaj z błahych powodów. Niech nikt nie boi się powierzać ci swoich interesów z obawy, że coś zepsujesz czy wykonasz niewłaściwie.
- Rób wszystko najlepiej jak potrafisz. Nie pracuj „na pół gwizdka” i nie odwalaj roboty byle jak, bo przecież ktoś to później i tak sprawdzi, więc poprawi ewentualne błędy. Wszystko co zrobisz liczy się jako bagaż twojego doświadczenia.
- Stale pracuj nad swoim rozwojem. Masz być świetnym specjalistą, a nie przeciętniakiem, jakich nigdzie nie brakuje. Niech twój przełożony uważa, że nie ma takiej rzeczy, której nie byłbyś w stanie wykonać. Nie obawiaj się trudnych wyzwań, nie odrzucaj ich nigdy bez próby swoich sił.
- Pewność siebie pomoże ci właściwie realizować wszystkie zadania. Czy to przy kontaktach z klientem, czy to przy negocjacjach z partnerami biznesowymi, wykazanie się pewnością siebie pozwala właściwie rozstrzygnąć każdą ze spraw na korzyść firmy. Będziesz też lepiej widziany przez dowolną spotkaną osobę.
- Naucz się odpowiedzialnego postępowania. Napraw swoje błędy lub ponieś ich konsekwencje, a następnym razem staraj się ich uniknąć. Jeśli coś zniszczysz lub z twojej winy nie dojdzie do jakiegoś istotnego zdarzenia, zrekompensuj straty jak tylko możesz najlepiej.