Jak się zachować w nowej firmie?

0
65
Jak się zachowywać w nowej firmie

Rozpoczęcie nowej pracy jest doświadczeniem porównywalnym do pierwszego dnia w szkole. Wiąże się ze sporą niepewnością, bo zrobienie dobrego pierwszego wrażenia może zaważyć na całej dalszej karierze. Chociaż w głębi duszy wierzymy, że inne osoby powinny przyjąć nas pozytywnie, stres i tak jest obecny – niektórych może paraliżować, innych zachęcać do niezbyt przemyślanych zachowań. Jeśli wykorzystasz zawarte poniżej wskazówki, na pewno doskonale odnajdziesz się w nowym otoczeniu.

 

Przygotuj się na to, że będziesz atrakcją

Nowa osoba w grupie zawsze budzi zaciekawienie – jest to zupełnie normalne. W większości firm zaczynając pracę zostaniesz przedstawiony innym przez szefa i wdrożony w swoje obowiązki. Być może jeden z pracowników zostanie ci przydzielony jako ktoś, kto będzie się tobą „opiekował” zanim nie opanujesz wszystkich nowych zwyczajów i specyfiki działania firmy. Nie dziw się świeżo poznanym kolegom, że chcą się o tobie czegoś dowiedzieć. Ludzie są bardzo różni, więc ich reakcje również będą  zróżnicowane. Na pewno niektórzy od razu zasypią cię gradem pytań, inni będą bardziej ostrożni. Dobrym ruchem z twojej strony będzie przywitanie się  z wszystkimi w ten sam sposób i utrzymanie życzliwego, ale neutralnego tonu, dzięki czemu nikt nie poczuje się wyróżniony. Wymieniając się imionami z pozostałymi z grona, powiedz kilka miłych słów używając poznanych imion – będzie to sympatyczny gest, który dodatkowo pozwoli ci szybciej zapamiętać personalia nowych kolegów.

Jak się zachowywać w nowej firmie

Zachowaj neutralne stanowisko

Początek pracy wymaga stopniowego wyrabiania sobie własnej opinii na wszystko, co znajdzie się w twoim otoczeniu. Szczerze mówiąc, bardzo ciężko jest podchodzić do nowych osób, obowiązków, zachowań w sposób całkowicie neutralny. Praktycznie zawsze pojawią się jakieś emocje, ale warto trzymać je na wodzy. Nawet jeśli poznany współpracownik będzie budził w tobie niezbyt pozytywne uczucia, staraj się pomijać je podczas kształtowania się waszej relacji. Tak samo w drugą stronę – pojawiając się w firmie, również wywołasz różnorodne odczucia i jest to niestety typowe. Szczególny problem możesz mieć w przypadku, gdy zajmujesz stanowisko po pracowniku, który długo je wcześniej piastował i zaskarbił sobie określoną opinię. Będziesz z tą osobą porównywany, co jest nieuniknione. Zachowuj się tak, jakby cię to nie dotyczyło, jednocześnie starając się wykonywać swoje obowiązki najlepiej jak potrafisz.

 

Złe zamiary?

Nie wszystkie osoby, które poznasz, staną się twoimi przyjaciółmi. Każda grupa ma swoich ulubieńców i wrogów, tak więc w zakładzie pracy również znajdą się tacy, którzy od razu cię zaakceptują oraz tacy, którzy będą być może szerzyć na twój temat złośliwe plotki. Czynnikami powodującymi działania o negatywnym charakterze są między innymi zazdrość o czyjeś osiągnięcia lub rywalizacja przeradzająca się w niezdrowe konkurowanie o względy przełożonego czy awans. Możesz uniknąć części nieprzyjemnych zachowań współpracowników nie plotkując na ich temat oraz nie okazując względem nich uczucia wrogości albo wyższości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here