Kontyngentowanie przewozów występuje w międzynarodowym transporcie drogowym. Polega ono na wydawaniu zezwoleń dla każdego samochodu ciężarowego, który chce wjechać na terytorium określonego kraju. Warunki wydawania zezwoleń, ich liczba i rodzaje zwykle ustalane są przez rządy państw w umowach bilateralnych, które zwykle zawierane są na rok. W poszczególnych krajach zezwolenia wydają ministerstwa transportu. W Polsce jest to Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM) w Ministerstwie Infrastruktury. Wielkość kontyngentu-liczby wydanych zezwoleń zależna jest przede wszystkim od obrotów handlowych między wyznaczonymi państwami. Kontyngenty mogą być jednorazowe lub wielorazowe i wystawiane są na przejazd określonych pojazdów. Zezwolenia dzieli się na docelowe i tranzytowe. Istotą kontyngentów jest zasada, że udziela się równiej liczby zezwoleń dla przewoźników z krajów podpisujących umowy. Przyczynami limitowania zezwoleń jest: ochrona własnych przewoźników, ograniczenia przepustowości własnej sieci drogowej i ochrona środowiska. Kontyngenty mają jedną podstawową wadę- ograniczają rozwój międzynarodowych przewozów samochodowych. Kontyngenty nie obejmują obszaru Unii Europejskiej.