Jak zarejestrować firmę?

0
2001
Jak zarejestrować firmę

W procesie rejestracji firmy bardzo pomaga internet – obecnie można znaleźć tam gotowy wniosek do wypełnienia, który później można wysłać on-line. Po przygotowaniu odpowiedniego biznesplanu należy podjąć decyzję co do najbardziej pasującej opcji rozliczania się z ZUS. Jest to bardzo ważne, żeby wybrać coś przed próbą zarejestrowania firmy. Do wyboru mamy podatek dochodowy w wysokości 18% lub 32% albo podatek liniowy – 19%. Dostępne są też tzw. uproszczone opcje, czyli można będzie również skorzystać z karty podatkowej lub ryczałtu ewidencjonowanego. Internet pomaga też przy zarejestrowaniu działalności gospodarczej – wnioskujemy o odpowiedni wpis  oferowany przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej.

  1. Wspomniany wyżej wpis nic nie kosztuje, więc warto uważać na różnych oszustów wysyłających do nowej firmy pisma z żądaniem opłaty za dokonanie tej czynności za nas. Gdy tylko otrzymamy taki list, warto przejść się z nim na policję. Rejestrując się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG) składamy przy okazji właściwe zgłoszenia do kolejnych instytucji: ZUS lub KRUS oraz US (Urzędu Statystycznego). Chociaż wniosek o wpis można złożyć przez internet, do zakończenia procedury potrzebny będzie twój podpis. Będziesz musiał pofatygować się więc do odpowiedniego urzędu lub wykorzystać opcję podpisu elektronicznego. Zadbaj o to, by podać we wniosku właściwe kody PKD, czyli kody Polskiej Klasyfikacji Działalności niezbędne do właściwego sklasyfikowania firmy.Jak zarejestrować firmę
  2. Kolejnym krokiem jest wypełnienie i złożenie druku VAT-R jeśli będziemy płacić VAT. Trzeba to zrobić z wyprzedzeniem, maksymalnie do dnia poprzedzającego start jakichkolwiek działań objętych opodatkowaniem. Żeby móc złożyć druk zgłoszeniowy i zarejestrować się jako płatnik, trzeba wnieść opłatę skarbową w wysokości 170 zł.
  3. Po tym należy zgłosić się do ZUS. Wybieramy oddział ZUS w naszym mieście powiatowym lub wojewódzkim (najbliższy właściwy oddział). Trzeba to zrobić maksymalnie w ciągu pierwszych siedmiu dni istnienia przedsiębiorstwa.
  4. W przypadku, gdy nie zamierzamy pracować samotnie, niezbędni będą pracownicy. W tym celu kolejnymi instytucjami, jakie przyjdzie nam odwiedzić, są: sanepid (w ciągu czternastu dni od założenia firmy) oraz PIP- Państwowa Inspekcja Pracy (w ciągu miesiąca od założenia firmy).
  5. Podsumowaniem wszystkich działań będzie zaplanowanie i wyrobienie pieczątki dla nowej firmy. Pieczątka będzie bardzo przydatna, żeby łatwo i wygodnie wyposażać wszelkie tworzone dokumenty w niezbędne dane przedsiębiorstwa.

Pamiętaj, żeby zbyt długo nie zwlekać z żadną z opisanych czynności. Niektóre mają wyznaczony termin, ale dobrze jest wykonać je jeszcze wcześniej na wypadek ewentualnych kolejek czy zdarzeń  losowych. Zanotowanie sobie niezbędnych wizyt w urzędach pomoże zrobić wszystko we właściwej kolejności i bez zbędnego stresu.  Jeśli jakiś urząd znajduje się w miejscu innym niż siedziba firmy, dobrze jest wcześniej sprawdzić godziny pracy, żeby np. nie przyjechać na ostatnią chwilę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here