W pracy spędzamy sporą część dnia. Dla wielu osób staje się ona drugim domem, zwłaszcza jeśli bardzo angażują się w to co robią – chcą np. szybko awansować, uzyskać konkretne osiągnięcia, wyeliminować konkurencję. Jeśli w tym wyjątkowo ważnym dla nas miejscu pojawią się jakieś problemy, zepsuje się atmosfera lub jeden z pracowników zacznie plotkować na innych, trzeba szybko działać dla dobra swojego i innych.
-
Rywalizacja – dobre zjawisko czy niekoniecznie?
Rywalizowanie ze sobą pojawia się praktycznie na każdym polu, gdzie zachodzi dążenie do istotnego celu, przynoszącego konkretne zyski. W zakładzie pracy może ona przybrać nawet formę dążenia do wygryzienia jakiejś osoby z zajmowanej przez nią pozycji. Przeważnie rywalizacja dotyczy osób znajdujących się na podobnych szczeblach drabiny awansu, ale może też zaistnieć pomiędzy współpracownikami z jednego biura lub między członkami zarządu. Chociaż ma pewne dobre strony, często przeradza się w swoją niezdrową formę i wtedy może być naprawdę bardzo groźna, zwłaszcza dla słabszych psychicznie jednostek.
-
Jak właściwie radzić sobie z taką atmosferą?
Rozwiązanie jest tylko jedno – nie pozwolić się zaangażować w przeróżne spory i konflikty między pracownikami. Wtedy masz pewność, że duża część problemów ominie cię i przejdzie bokiem, chociaż niczego to nie zmieni. Możesz jednak przeczekać zły czas i spokojnie pracować nad swoimi obowiązkami. Nie reaguj, gdy jakaś ze stron konfliktu próbuje cię sprowokować.
-
Pozwól zwierzchnikowi rozwiązać problem
Gdy w firmie zrobi się naprawdę gorąco, pozostaje udać się z problemem do szefa – jeśli do tej pory nie zauważył, że coś się dzieje, najprawdopodobniej nie miał czasu lub pracownicy w jego obecności kryli się ze swoim zachowaniem. Opisz mu, że w ostatnich dniach (czy też w dłuższym okresie) atmosfera w firmie znacznie się pogorszyła, co praktycznie uniemożliwia właściwe wykonywanie obowiązków wynikających z umowy. Możesz tez doprowadzić do konfrontacji i na forum ogólnym poruszyć wspomniany temat. Nie obwiniaj nikogo, ale zachęć do podawania swoich propozycji rozwiązania konfliktu. Również coś zaproponuj. Jeśli uda wam się wspólnie przedyskutować sprawę, jesteście na dobrej drodze do opanowania sytuacji. Oczywiście ostateczna decyzja będzie należała do szefa.
-
Nie daj się za nic winić
Jako osoba, która doprowadziła do powyżej opisanej konfrontacji, możesz liczyć się z nie do końca przychylnymi opiniami stron konfliktu. Jest to dość naturalna reakcja, biorąc pod uwagę sporo emocji, jakie narosły wokół całej sytuacji. Nie musisz jednak się tym przejmować. Wystarczy przeczekać, ale możesz też próbować wytłumaczyć atakującym cię współpracownikom, dlaczego wybrałeś właśnie taki krok. W końcu kierowały tobą szlachetne pobudki związane z dobrem firmy i rozmowa z szefem na temat konfliktu nie miała niczego wspólnego z donosicielstwem. Podaj argumenty związane z chęcią poprawy atmosfery w firmie, która była wyjątkowo demotywująca i nie służyła nikomu, także rywalizującym ze sobą stronom.