Sprzedaż B2B w sprzedaży społecznościowej Social Selling
Zwiększenie efektywności kampanii sprzedaży B2B jest głównym elementem zdobycia dodatkowej gotówki dla firmy.
Potencjalny klient nawiązuje kontakt dopiero po osiemnastu próbach połączenia. Emaile sprzedażowe są odbierane w zaledwie dwudziestu czterech procentach. Okazuje się, że najbardziej skuteczne są polecenia od innych osób, w przypadku zakupu B2B. Interesujące wydaje się pytanie o pomijanie sprzedawców podczas podejmowania decyzji zakupu. Prawdopodobnie ma to związek z postawą przedstawicieli handlowych, którzy nie tyle dbają o rozwiązanie problemu klienta, ile o własne plany realizacji. Taki sposób myślenia powoduje, że w erze cyfrowej, model sprzedaży osobistej, przestaje się opłacać. Sprzedaż zostaje realizowana głównie w e-handlu i to samoobsługowego.
W związku z modelem e-handlowym zwiększa się znaczenie social selling, czyli sprzedaży społecznościowej. Taki model sprzedaży opiera się na usługach internetowych oferowanych przez portale społecznościowe, są to również reklamy. Social selling umożliwia również tworzenie sieci kontaktów. Sprzedaż społecznościowa sprzyja dojrzewaniu klientów do zakupu B2B.
Tego typu sprzedaż nie jest jednak marketingiem społecznościowym, nie zwiększa ogólnej świadomości marki czy produktu albo usługi. Sprzedaż społecznościowa buduje treść przeznaczoną dla sieci kontaktów, czyli dana treść jest przedstawiania konkretniej grupie odbiorców, związanych, zazwyczaj, silnie z tematem treści. Przy czym klient ma bezpośrednią komunikację ze sprzedawcą. Można powiedzieć, że celem sprzedaży społecznościowej jest stworzenie relacji między klientem a sprzedawcą, dawanie sugestii czy odpowiadanie na zadane pytania. Dlatego mowa jest o dojrzewaniu klientów do zakupu, poprzez odpowiedzi, sugestie i relację.
Tego typu model sprzedaży pomaga w osiąganiu celów firmy: sprzedażowych oraz finansowych. Znacznie zwiększa przychody firmy, a dodatkowym plusem jest zwiększenie zasięgu marki. Główną przyczyną opłacalności modelu e-handlowego jest fakt, że współcześnie z portalów społecznościowych korzysta większość ludzi, na całym świecie. Zwiększa się prawdopodobieństwo dojrzewania klienta do zakupu i kupienia usługi czy produktu w późniejszym czasie.
Social selling opłacalny jest ze względu na rozpiętość czasową. Co oznacza, że finalizacja transakcji może pojawić się jeszcze tego samego dnia, w przyszłym tygodniu, miesiącu czy nawet za rok i parę lat. Warto zatem uwzględnić strategię sprzedaży społecznościowej w swojej firmie.